sosyal
Vatandaş ödeneği reformu: İkramiyeler ve ileri eğitim için ikramiyeler
Vatandaş gelir reformunun ikinci aşaması ay başında yürürlüğe girdi. Fotoğraf
© Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/dpa
Yılın başında “Hartz IV” resmi olarak “Bürgergeld” ile değiştirildi. Ama bu sadece bir isim değişikliğinden ve daha fazla paradan daha fazlası. Reformun ikinci aşamasıyla birlikte, daha fazla eğitim ikramiyeleri ve primleri geliyor.
Bu aydan itibaren, vatandaş gelirinden yararlananlar, daha sonra işe dönebilmek için mesleki yeterliliklerini veya ileri eğitimlerini tamamlamaları için hibeler ve ikramiye ödemeleri ile teşvik edilecek. Vatandaş gelir reformunun ikinci aşaması, ilgili yeni düzenlemelerle birlikte Temmuz ayı başında yürürlüğe girdi. Bu aynı zamanda iş merkezi çalışanları ile etkilenenler arasındaki işbirliğini yeni bir düzeye taşımalı ve bürokrasiyi azaltmalıdır. Ayrıca vatandaş geliri alanların daha fazla kazanabilmesi için ödenekler artırılacak.
Ocak ayında, çocuksuz bekarlar için standart oranların 53 ila 502 avroya çıkarılmasıyla ilk reform adımı uygulandı. “Vatandaş ödeneği” terimi, aynı zamanda, temel güvenlik için geçerli olan ve olumsuz çağrışım yapan “Hartz IV” teriminin yerini almalıdır. Bir bakışta ikinci reform adımının yeni düzenlemeleri:
“Eğitim ödeneği” ve “vatandaş ödeneği ikramiyesi”
Temel güvenlik kapsamındaki 1,7 milyon işsizin yüzde 70’inin resmi mesleki nitelikleri yok. Etkilenenler, profesyonel bir kalifikasyona yol açan ileri eğitim almayı tercih ederse, bunun için artık temel gelire ek olarak ayda 150 Euro’luk sözde ileri eğitim ödeneği ödenmektedir. Başarılı ve kanıtlanmış ara ve final sınavları için, 1500 Euro’ya kadar ek eğitim ikramiyeleri de verilmeye devam edilmelidir – reform yapılmasaydı bu düzenlemenin süresi dolacaktı. Mesleki yeterlilik sağlamayan kısa süreli ileri eğitim kurslarına katılan herkes, ayda 75 Euro’luk bir “vatandaşlık ödeneği ikramiyesi” alabilir.
Entegrasyon anlaşması yerine işbirliği planı
Vatandaş gelir reformu ayrıca yardım alanlar ile onlardan sorumlu katipler arasındaki ilişkiyi yeni bir düzeye yükseltmeyi amaçlamaktadır. Federal İstihdam Bürosu “ortaklık ve bağlayıcı işbirliğinden” bahsediyor. Gelecekte, işgücü piyasasına entegrasyona kadar olan sonraki adımlar ve hedefler, basit bir dille açık bir “işbirliği planına” birlikte kaydedilecektir. Bunun, birçok kişinin muhtemelen oldukça anlaşılmaz bulduğu ve her iki tarafın hak ve yükümlülüklerini resmi Almanca olarak listeleyen, daha önce alışılagelmiş çok sayfalı “entegrasyon sözleşmesi”nin yerini alması amaçlanıyor.
Daha Yüksek Ödenekler
İşe başlama teşviklerini artırmak için ödenekler artırılmalıdır. Vatandaşın gelirinin alıcıları ek para kazanırsa, bu gelir vatandaşın gelirinden mahsup edilir. Şimdiye kadar bunun yüzde 20’si 520 ila 1000 avroluk bir gelir için kesintiden muaf tutuldu, gelecekte yüzde 30 olması gerekiyor. Federal Çalışma Bakanlığı, “Bu, cüzdanda eskisinden 48 avroya kadar daha fazla anlamına geliyor” diyor. Bir öğrenci işinden, mesleki eğitimden veya gönüllü hizmetten elde edilen gelir, artık 520 avroya kadar vatandaşın gelirinden sayılmamalıdır.
Vatandaşın gelirindeki değişiklikle başka neler değişti?
Standart oranlardaki artışa ek olarak, diğer vatandaş gelir kuralları da Ocak ayından bu yana yürürlüktedir, örneğin, sözde yerleştirme önceliği artık geçerli değildir, yani etkilenenlerin hızlı bir şekilde işe yerleştirilmesi şartı. Kısa vadeli yardım işleri yerine, daha fazla eğitim ve uzun vadeli iş fırsatları hakkında olmalıdır. Buna ek olarak, yılın başından bu yana, vatandaşlık parası almanın ilk yılında sözde bir bekleme süresi var: etkilenenlerin daha küçük bir daire araması veya birikimlerini kullanması gerekmiyor.
Reform Eleştirisi
Vatandaş gelir reformu yürürlüğe girmeden önce özellikle Birlik tarafından tekrarlanan eleştiriler olmuştu. CDU ve CSU temsilcileri, bunun “destek ve meydan okuma” ilkesinden bir sapma olduğunu vurgulamışlardı. Vatandaşlık geliri alanların çalışan insanlardan daha iyi durumda olabileceği suçlaması da gündeme getirildi.
Paritätischer Wohlfahrtsverband ise yılın başındaki artıştan sonra bile standart oranların “hiçbir şekilde ihtiyaçları karşılamadığından” şikayet etti. Buna ek olarak, genel müdür Ulrich Schneider Almanya yazı işleri ağına (Haberler/Cumartesi) “insan düşmanı bir yaptırım rejiminin” devam edeceğini söyledi. Ancak, şu anda yürürlükte olan yeni muafiyet limitlerini ve eğitim ödeneğini memnuniyetle karşıladı.
AfD hizip milletvekili Norbert Kleinwächter ise ileri eğitim parasını tamamen yanlış teşvikler olarak eleştirdi. Berlin’de yaptığı konuşmada, “Boş zamanlarında masrafları kendilerine ait olmak üzere genellikle daha fazla nitelik kazanan çalışanlar, temel geliri olanlardan çok daha kötü durumdadır” dedi. Bunlar, masrafları vergi mükellefi olmak üzere kalifiye oldular, ek bir ikramiye aldılar ve ayrıca kira ve enerji maliyetleri de ödenecekti.
5,5 milyon kişi vatandaşlık yardımı alıyor
Federal İstihdam Kurumu’na göre, Mayıs ayında Almanya’da yaklaşık 5,5 milyon kişi vatandaşlık yardımı aldı. Bu yaklaşık her 15 kişiden biri. Yaklaşık 1,7 milyon işsize ek olarak, bu aynı zamanda çok az kazanan ve aynı zamanda vatandaş gelirine bağımlı olan sözde ihtiyaç topluluklarında veya ek ödemelerde bulunan çocukları da içerir.
dpa
#Konular
Vatandaş ödeneği reformu: İkramiyeler ve ileri eğitim için ikramiyeler
Vatandaş gelir reformunun ikinci aşaması ay başında yürürlüğe girdi. Fotoğraf
© Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/dpa
Yılın başında “Hartz IV” resmi olarak “Bürgergeld” ile değiştirildi. Ama bu sadece bir isim değişikliğinden ve daha fazla paradan daha fazlası. Reformun ikinci aşamasıyla birlikte, daha fazla eğitim ikramiyeleri ve primleri geliyor.
Bu aydan itibaren, vatandaş gelirinden yararlananlar, daha sonra işe dönebilmek için mesleki yeterliliklerini veya ileri eğitimlerini tamamlamaları için hibeler ve ikramiye ödemeleri ile teşvik edilecek. Vatandaş gelir reformunun ikinci aşaması, ilgili yeni düzenlemelerle birlikte Temmuz ayı başında yürürlüğe girdi. Bu aynı zamanda iş merkezi çalışanları ile etkilenenler arasındaki işbirliğini yeni bir düzeye taşımalı ve bürokrasiyi azaltmalıdır. Ayrıca vatandaş geliri alanların daha fazla kazanabilmesi için ödenekler artırılacak.
Ocak ayında, çocuksuz bekarlar için standart oranların 53 ila 502 avroya çıkarılmasıyla ilk reform adımı uygulandı. “Vatandaş ödeneği” terimi, aynı zamanda, temel güvenlik için geçerli olan ve olumsuz çağrışım yapan “Hartz IV” teriminin yerini almalıdır. Bir bakışta ikinci reform adımının yeni düzenlemeleri:
“Eğitim ödeneği” ve “vatandaş ödeneği ikramiyesi”
Temel güvenlik kapsamındaki 1,7 milyon işsizin yüzde 70’inin resmi mesleki nitelikleri yok. Etkilenenler, profesyonel bir kalifikasyona yol açan ileri eğitim almayı tercih ederse, bunun için artık temel gelire ek olarak ayda 150 Euro’luk sözde ileri eğitim ödeneği ödenmektedir. Başarılı ve kanıtlanmış ara ve final sınavları için, 1500 Euro’ya kadar ek eğitim ikramiyeleri de verilmeye devam edilmelidir – reform yapılmasaydı bu düzenlemenin süresi dolacaktı. Mesleki yeterlilik sağlamayan kısa süreli ileri eğitim kurslarına katılan herkes, ayda 75 Euro’luk bir “vatandaşlık ödeneği ikramiyesi” alabilir.
Entegrasyon anlaşması yerine işbirliği planı
Vatandaş gelir reformu ayrıca yardım alanlar ile onlardan sorumlu katipler arasındaki ilişkiyi yeni bir düzeye yükseltmeyi amaçlamaktadır. Federal İstihdam Bürosu “ortaklık ve bağlayıcı işbirliğinden” bahsediyor. Gelecekte, işgücü piyasasına entegrasyona kadar olan sonraki adımlar ve hedefler, basit bir dille açık bir “işbirliği planına” birlikte kaydedilecektir. Bunun, birçok kişinin muhtemelen oldukça anlaşılmaz bulduğu ve her iki tarafın hak ve yükümlülüklerini resmi Almanca olarak listeleyen, daha önce alışılagelmiş çok sayfalı “entegrasyon sözleşmesi”nin yerini alması amaçlanıyor.
Daha Yüksek Ödenekler
İşe başlama teşviklerini artırmak için ödenekler artırılmalıdır. Vatandaşın gelirinin alıcıları ek para kazanırsa, bu gelir vatandaşın gelirinden mahsup edilir. Şimdiye kadar bunun yüzde 20’si 520 ila 1000 avroluk bir gelir için kesintiden muaf tutuldu, gelecekte yüzde 30 olması gerekiyor. Federal Çalışma Bakanlığı, “Bu, cüzdanda eskisinden 48 avroya kadar daha fazla anlamına geliyor” diyor. Bir öğrenci işinden, mesleki eğitimden veya gönüllü hizmetten elde edilen gelir, artık 520 avroya kadar vatandaşın gelirinden sayılmamalıdır.
Vatandaşın gelirindeki değişiklikle başka neler değişti?
Standart oranlardaki artışa ek olarak, diğer vatandaş gelir kuralları da Ocak ayından bu yana yürürlüktedir, örneğin, sözde yerleştirme önceliği artık geçerli değildir, yani etkilenenlerin hızlı bir şekilde işe yerleştirilmesi şartı. Kısa vadeli yardım işleri yerine, daha fazla eğitim ve uzun vadeli iş fırsatları hakkında olmalıdır. Buna ek olarak, yılın başından bu yana, vatandaşlık parası almanın ilk yılında sözde bir bekleme süresi var: etkilenenlerin daha küçük bir daire araması veya birikimlerini kullanması gerekmiyor.
Reform Eleştirisi
Vatandaş gelir reformu yürürlüğe girmeden önce özellikle Birlik tarafından tekrarlanan eleştiriler olmuştu. CDU ve CSU temsilcileri, bunun “destek ve meydan okuma” ilkesinden bir sapma olduğunu vurgulamışlardı. Vatandaşlık geliri alanların çalışan insanlardan daha iyi durumda olabileceği suçlaması da gündeme getirildi.
Paritätischer Wohlfahrtsverband ise yılın başındaki artıştan sonra bile standart oranların “hiçbir şekilde ihtiyaçları karşılamadığından” şikayet etti. Buna ek olarak, genel müdür Ulrich Schneider Almanya yazı işleri ağına (Haberler/Cumartesi) “insan düşmanı bir yaptırım rejiminin” devam edeceğini söyledi. Ancak, şu anda yürürlükte olan yeni muafiyet limitlerini ve eğitim ödeneğini memnuniyetle karşıladı.
AfD hizip milletvekili Norbert Kleinwächter ise ileri eğitim parasını tamamen yanlış teşvikler olarak eleştirdi. Berlin’de yaptığı konuşmada, “Boş zamanlarında masrafları kendilerine ait olmak üzere genellikle daha fazla nitelik kazanan çalışanlar, temel geliri olanlardan çok daha kötü durumdadır” dedi. Bunlar, masrafları vergi mükellefi olmak üzere kalifiye oldular, ek bir ikramiye aldılar ve ayrıca kira ve enerji maliyetleri de ödenecekti.
5,5 milyon kişi vatandaşlık yardımı alıyor
Federal İstihdam Kurumu’na göre, Mayıs ayında Almanya’da yaklaşık 5,5 milyon kişi vatandaşlık yardımı aldı. Bu yaklaşık her 15 kişiden biri. Yaklaşık 1,7 milyon işsize ek olarak, bu aynı zamanda çok az kazanan ve aynı zamanda vatandaş gelirine bağımlı olan sözde ihtiyaç topluluklarında veya ek ödemelerde bulunan çocukları da içerir.
dpa
#Konular