Süratli şarj telefona ziyan verir mi?

Alan

New member
Araştırmalar, akıllı telefonlar için tüketici davranışını etkileyen en değerli kriterin, kameradan da önce pil ömrü olduğu söylüyor. halbukiki akıllı telefon kullanıcılarının en büyük sıkıntılarından biri olan “yetersiz pil süresi” bir türlü tahlile kavuşturulamadı. Üreticiler; süratli şarj, güç tasarruf modu ve daha yeterli güç tüketimi için çeşitli optimizasyon tahlilleri sunsa da bataryalar telefonların en zayıf noktası olarak kalmaya devam ediyor.

Peki günümüzde Xiaomi, Apple ve Samsung gibi henüz her marka telefonda bulunan hızlı şarj özelliği ziyanlı mı? Hızlı şarj adaptörü kullanmak telefona ziyan verir mi? Bataryalar sonlara yanlışsız niye yavaş şarj oluyor? İşte cevapları:


Hızlı şarj bataryaya ziyan vermiyor

Pil araştırmacıları ve mühendisleri, “Hızlı şarj batarya ömrünü kısaltır mı?” sorusuna, “Bataryanın yahut şarj aletinin elektronik aksamında rastgele bir sorun olmadığı sürece, yüksek amperli şarj aleti kullanmanın telefona ya da bataryaya rastgele bir zararı olmaz.” şeklinde karşılık veriyor.

Birfazlaca telefonun kutusunda çıkan klasik şarj aletleri, 5 ya da 10W elektrik transfer gücüne sahip. Üst düzey telefonlarda ise bu pahaların epey oldukca üstüne çıkılabiliyor. O denli ki Oppo’nun 65W takviyeli Reno Ace modeli yarım saatte 0’dan yüzde 100’e şarj olabiliyor.

Yeni kuşak amiral gemisi telefonlarda ise 120W hızlı şarj ile birlikte, 4000 mAh kapasiteli bataryayı 13 dakika içerisinde şarj edebilecek teknolojiler bizleri bekliyor. Ütopik gelebilecek bu sayılar, pil yönetimi iyi yapıldığı takdirde rastgele bir sorun teşkil etmiyor. Bunun için bataryaların çalışma prensibini uygun anlamak gerek.


Bataryalar iki fazda çalışır. Birinci etapta neredeyse bitmek üzere olan yahut büsbütün bitmiş olan bataryaya çok süratli bir biçimde voltaj yüklemesi yapılır. Bu süreç birinci 10, 15 yahut 30 dakika içerisinde gerçekleşir ve bu mühlet zarfında batarya, %50 ila %70 içinde bir şarj yüzdesine ulaşır. Bunun yegane niçini, birinci fazdaki süratli şarjın uzun vadede pil sıhhati üstündeki olumsuz tesirini absorbe edebilmektir.

Üreticiler de bu noktada makul bir müddetde süratli şarj sürecinin gerçekleştiğini belirtir. Örneğin Apple, iPhone 11 Pro Maxi’in süratli şarj aletiyle bir arada yalnızca 30 dakikada %50 süratli şarj olabildiğini belirtiyor.


Telefonum niye yavaş şarj oluyor?

Sizin telefonunuzun da %70 şarj düzebir daha ulaştıktan daha sonra şarj olma suratında bir yavaşlama meydana geliyor mu? İşte bu kısım şarj sürecinin ikinci fazını oluşturuyor. Çünkü tam şarja %20 ya da %30 oranında bir ölçü kaldığında, şarj suratında bariz bir düşüş yaşanır. Bu noktada telefonun yavaş şarj olması, pil idare sistemi tarafınca batarya sıhhatinin korunması için yapılan bir müdahaledir ve dikkatli bir biçimde yönetilmesi gereken süreçtir. Aksi takdirde bataryaya önemli ziyanlar verilebilir.

Bunu bir örnekle açıklamak gerekirse; pili bir süngermiş üzere hayal edelim. Kuru bir süngere birinci sefer su döküldüğünde, su süratle emilir. Bunu, pil için hızlı şarj aşaması olarak düşünebiliriz. Islak süngere tıpkı oranda su dökülmeye devam edilirse, suya doymuş olan sünger daha fazla su ememeyecek ve yüzeyinde kabarcık oluşturacak. Batarya da tıpkı süngerde olduğu gibi yükleyemediği voltaj sebebiyle zarar nazaranbilir.

En nihayetinde pilin idare sistemi başarılı olduğu sürece, hızlı şarjın bataryaya rastgele bir ziyan vermediği söylenebilir.

Telefonu gece şarjda bırakmak ziyanlı mı?


Batarya boyutu arttıkça, pil ömrünü uzatmak için de ek tedbirler alınabiliyor. Örneğin bir pili şarj ederken voltaj artar ve bilhassa de tam şarja %20 üzere bir yüzde kalırken, batarya gerilime maruz kalır. Elektrikli araba üreticileri, bu gerilimi önlemek için pilleri sadece %80 oranında şarj eder. bu biçimdelikle daha fazla pil kapasitesi niçiniyle yüksek voltajın vermiş olduğu gerilimden kaçınılırken, bataryaların da daha uzun yıllar kullanılması sağlanır.

Ancak bu durum, bataryaları akıllı telefon pillerinden 4000 kat daha büyük olan elektrikli arabalar için kelam konusu. Çünkü akıllı telefonlarda bu biçimde bir kısıtlamaya gerek duyulmasa da akıllı telefonların bataryalarıyla ilgili yanlışsız bilinen gerçeklerin başında, telefonu gece boyunca şarjda bırakmanın ziyanlı olduğu tezi geliyor. Lakin burada da pil idare sistemi devreye giriyor ve rastgele bir risk faktörüne yer verilmiyor.

Akıllı telefonların pil idare sistemi; yerleşik muhafaza devreleri yardımıyla, batarya tam şarj(%100) olduğunda, şarj aletine bağlı dahi olsa elektrik akımını kesecek biçimde geliştirilmiştir. ötürüsıyla geceleri telefonu şarjda bırakmak, rastgele bir sorun teşkil etmiyor.


Lokasyonunuz telefonunuzun pil ömrünü etkiliyor

3 gün evvel eklendi



Bataryayı kalibre etmek için şarj büsbütün bitirilmemeli

Bazı durumlarda pil yüzdesinin daha hakikat gösterilmesi için bataryalar kalibre edilebilir. Bunu özetlemek gerekirse bataryanın şarjını %0’a düşürüp sonrasındasında %100’e şarj etmek biçiminde özetleyebiliriz. Lakin batarya kalibrasyonu da gerçek bilinen yanlışlar içinde.

Bir pilin büsbütün boşaltılması vakit içinde pilin ömrünü kısaltabilecek kimyasal tepkilere niye olabilir. Kaldı ki akıllı telefonlar pil kalibrasyonunu esasen kendi içerisinde yapıyor.


Akıllı telefonlardaki batarya idare sistemi; pilin deşarj olmasını önlemek için batarya inançlı güç seviyesinin altına düştüğünde, telefonu kapatan güvenlik özellikleri içerir.

ötürüsıyla şarj yüzdesi %30’un altına düştüğünde telefonu şarja takmak, bataryanın gerilim altına girmesini engelleyerek, ömrünü uzatacaktır.


Süratli şarj tabirlerinin manaları ne tabir ediyor?

1 ay evvel eklendi

Okumaya devam et...