Ticaret: Biden, ABD'nin Çin'den gelen elektrikli otomobillere yönelik tarifelerini artırdı

Neil

New member
ABD'de Çin'den gelen elektrikli otomobiller için halihazırda yüzde 25'lik tarifeler uygulanıyor. Yakında çok daha fazlası olacak. Beyaz Saray, Çin'i haksız rekabetle suçluyor ve harekete geçiyor.





ABD Başkanı Joe Biden, Çin'den gelen elektrikli otomobillerin ABD'ye girişini yüzde 100'lük özel tarifelerle engelliyor. ABD hükümeti ayrıca diğer şeylerin yanı sıra güneş pilleri, yarı iletkenler, liman vinçleri ve kanüller ve koruyucu maskeler gibi tıbbi malzemelere de yeni veya önemli ölçüde artırılmış tarifeler uyguluyor.



ABD hükümeti duyurusunda, Çin'in küresel pazarları yapay olarak ucuzlatılmış ihracatlarla doldurduğunu söyledi. Aynı zamanda önlemler stratejik açıdan önemli birkaç alanla sınırlıdır.


Beyaz Saray Ulusal Ekonomi Konseyi Direktörü Lael Brainard gazetecilere, Biden'ın Çin ile istikrarlı bir ilişki kurmaya çalıştığına dair güvence verdi. Pekin'den gelebilecek olası misilleme konusunda spekülasyon yapmak istemedi. ABD hükümetine göre, Çin'den yapılan 18 milyar dolarlık ithalat yeni tedbirlerden etkilenecek.


Adil rekabet için Biden


Çin'in elektrikli otomobilleri ABD'de zaten yüzde 25'lik tarifelere tabiydi ve bu da onları Avrupa'nın aksine pazarın dışında tutuyordu. Biden'ın ekonomi danışmanı Brainard, Çinli üreticilerin adil olmayan sübvansiyonlar aldığını ve bu nedenle ucuz araçlarla rekabeti bozabileceğini söyledi.


ABD hükümeti, Çin'in elektrikli otomobil ihracatının 2023'te yüzde 70 artacağını ve bunun diğer ülkelerdeki yatırımları tehlikeye atacağını öne sürüyor. Brainard, “Başkan bunun olmasına izin vermeyecek” dedi. Tesla'nın patronu Elon Musk, diğerlerinin yanı sıra, yılın başında Çinli üreticilerin hakimiyeti konusunda uyardı: “Eğer ticari engeller olmazsa, dünyadaki diğer otomobil şirketlerinin çoğunu neredeyse yok edecekler.”


Ticaret temsilcisi, Biden'ın memleketi Scranton, Pensilvanya'da üretim başka ülkelere kaydırıldığında neler olduğunu gördüğünü söyledi. Bu yüzden adil rekabeti sağlamak istiyor. Kasım ayında yeniden seçilmek isteyen Biden, görev süresi boyunca çip endüstrisi, altyapı ve imalat yatırımlarının yanı sıra on milyarlarca dolar kazandı. Biden'ın selefi Donald Trump zaten Çin'den yapılan ithalata gümrük vergisi getirmişti.


Çin ürünlerine yönelik diğer özel tarifelerin detaylı açıklaması:


– Güneş pilleri: Tarifeler bu yıl yüzde 25'ten yüzde 50'ye çıkacak. Brainard, Çin'in bölgedeki üretim kapasitesinin kısa vadede beklenen küresel talebin iki katı olma yolunda ilerlediği konusunda uyardı. Bunun nedeni de haksız uygulamalardır. Çin, her üretim adımında küresel kapasitenin yüzde 70'inden fazlasını kontrol ediyor ve bu da arz güvenliğini tehlikeye atıyor. Almanya'da, Saksonya'daki İsviçre merkezli güneş enerjisi şirketi Meyer Burger, Uzak Doğu'dan gelen fiyat baskısını gerekçe göstererek üretim tesisini kapattı.


– Liman vinçleri: Gemilere yükleme ve boşaltma yapan büyük makinelere yüzde 25 oranında yeni tarife getirilecek. ABD hükümeti yine kendi ülkesinde daha fazla liman vinci inşa etmek istiyor. Geçen yıl Çin'de üretilen teknolojinin casusluk veya sabotaj riski oluşturabileceğine dair uyarılar da vardı.


– Tıbbi cihazlar: Şırınga ve iğnelere yüzde 50 oranında gümrük vergisi getirilecek. Bazı koruyucu maskeler için tarifeler maksimum yüzde 7,5'ten yüzde 25'e çıkacak. Tıbbi eldivenlerde yüzde 7,5'tan yüzde 25'e artış 2026'ya ertelenecek.


– Yarı iletkenler: Tarifelerin 2025 yılına kadar yüzde 25'ten 50'ye yükselmesi bekleniyor. Her ne kadar en modern çipler ABD'ye Çin'den gelmese de, örneğin arabalarda veya ev aletlerinde kullanılan eski üretim süreçlerinden yarı iletken teknolojisi. Biden aynı zamanda ABD'deki yeni çip fabrikalarını sübvanse etmek için 39 milyar dolar harcıyor. Bu aynı zamanda ulusal güvenlik meselesi olarak da görülüyor.


– Çelik ve alüminyum: Bazı metal ürünlere yönelik tarifeler yüzde 7,6'dan yüzde 25'e yükseldi. Brainard, diğer şeylerin yanı sıra, Çin çelik endüstrisinin daha yüksek CO2 emisyonlu üretim süreçlerine güvendiğini, Amerikalı üreticilerin ise daha iklim dostu teknolojilere yatırım yaptığını belirtti.


– Piller: Elektrikli otomobiller için lityum iyon pillere ilişkin tarifelerin bu yıl yüzde 7,5'ten yüzde 25'e yükselmesi bekleniyor. Diğer teknolojilere yönelik bu tür piller için ise artış 2026 yılına kadar ertelenecek. Ayrıca mıknatıs gibi bazı elektronik bileşenler için de yüzde 25 oranında tarife uygulanıyor.


Çin iddiaları yalanladı


Çin defalarca ABD'nin ekonomik baskısından şikayet ediyor. Çin Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Lin Jian yakın zamanda yaptığı açıklamada, eski Başkan Donald Trump döneminde, DTÖ'nün ihlal olarak değerlendirdiği gümrük vergilerini düzeltmek yerine, ABD'nin ekonomik ve ticari konuları siyasallaştırmaya devam ettiğini söyledi. Pekin çıkarlarını savunmak için gerekli tüm önlemleri alacak.


Çin, ekonomi politikalarının fazlalıkları teşvik ettiğini reddediyor. Çin'in devlet ve parti lideri Xi Jinping, geçtiğimiz günlerde Fransa'da yaptığı Avrupa ziyareti sırasında, “Çin'in sözde kapasite fazlası sorunu, ne karşılaştırmalı üstünlük açısından ne de küresel talep ışığında mevcut değil” dedi. Bunun yerine Halk Cumhuriyeti, “yeşil enerji” sektörünün küresel enflasyon baskılarını azalttığını ve iklim değişikliğiyle mücadeleye katkıda bulunduğunu savunuyor. ABD'li bakanlar daha önceki Çin ziyaretlerinde de Çin'in ekonomik uygulamalarını eleştirmişti.


Çin, yeni cezai tarifeler açıklamasının ardından ABD'yi yaptırımlarla tehdit etti. Pekin Ticaret Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, “ABD, yanlış uygulamalarını derhal düzeltmeli ve Çin'e uygulanan ek gümrük vergilerini kaldırmalıdır” denildi. Çin “kendi haklarını ve çıkarlarını savunmak için kararlı önlemler alacak.”


Scholz, Çin ile yapılan alışverişlere değindi


Şansölye Olaf Scholz, Çin'in elektrikli araçlarına yönelik olası AB cezai tarifeleri hakkındaki çekincelerini dile getirdi. SPD'li siyasetçi Stockholm ziyareti sırasında Avrupa Birliği ile Çin arasındaki “karşılıklı alışverişe” dikkat çekti.


İsveç Başbakanı Ulf Kristersson ile görüşmesinin ardından Scholz, “Avrupalı üreticiler Çin pazarında başarılılar ve aynı zamanda Avrupa'da üretilen birçok aracı Çin'e satıyorlar” dedi. Ayrıca Çin'den ithal edilen elektrikli otomobillerin yüzde 50'si orada üretim yapan Batılı markalardan geliyor.


dpa

#Konular