Trafik: Park alanlarından yasaklara: e-scooter’ların kötü bir itibarı var

Neil

New member
Trafik
Park alanlarından yasaklara: e-scooter’ların kötü bir itibarı var





Çeşitli sağlayıcılara ait elektrikli scooterlar, Berlin’in Ostkreuz tren istasyonunun yakınındaki bir kaldırıma park edilmiş durumda. Fotoğraf

© Soeren Stache/dpa


Çok az insan e-scooter kullanıyor ancak çoğu kişi, özellikle büyük şehirlerde, pille çalışan scooterlardan rahatsız oluyor. Paris bu nedenle kiralık araçları yasakladı. Almanya’da da bu konuda çoğunluk var.





Hiç e-scooter denediniz mi? HAYIR? O zaman iyi bir arkadaşsınız. Alman Basın Ajansı adına kamuoyu araştırma enstitüsü YouGov tarafından yapılan temsili bir ankete göre, şimdiye kadar sadece birkaç kişi bunu yönetti. Ancak birçok insanın elektrikli scooterlar hakkında kötü bir fikri var.


Almanya’daki yetişkinlerin yüzde 51’i araçlara karşı biraz olumsuz, hatta çok olumsuz bir tutuma sahip. Ayrıca ankete katılanların yüzde 61’i, e-scooter’ların 2019’da Alman yollarında onaylanmasından bu yana yol güvenliğinin kötüleştiğine inanıyor. Yalnızca yüzde beşi bir iyileşme görürken, yüzde 25’i herhangi bir değişiklik olmadığını söylüyor.


Kiralık scooterlar sıklıkla yolumuza çıkıyor


Ankete katılanların yüzde 60’ı e-scooter’ların özel olarak belirlenmiş park alanlarına park edilmesi gerektiğini de düşünüyor. Yüzde 13’ü yol kenarından, yüzde 12’si ise park yeri olarak kaldırımdan yana.


Ancak büyük ve orta ölçekli şehirlerde çok sayıda olan kiralık scooterlar genellikle oraya park ediliyor ve bunun sonuçları da oluyor. “Yaşlıların çok büyük sorunları var; Düşmeler, e-skuterlerin yanlış park edilmesinden dolayı daha sık görülüyor” diyor Yaşlı Vatandaş Örgütleri Federal Çalışma Grubu’ndan Jens-Peter Kruse.


Kruse, “Bazı durumlarda e-scooter’lar bisiklet yolu boyunca, patika boyunca neredeyse provokasyon yaratacak şekilde park edildi” diye açıklıyor. Bu, görme engelli insanlar için olduğu kadar karanlıkta bu bisiklet yolunu kullanan tüm insanlar için de çok büyük bir tehlike.”


Kör ve görme engelli kişilerin karıştığı kazalar


Alman Körler ve Görme Engelliler Derneği’nin genel müdür yardımcısı Christiane Möller, şu anda Bremen, Münster ve Berlin’de “kaldırımlarda sabit park yerlerinin zorunlu kılınması için” dava bile açtığını söylüyor. “Kör ve görme engelli insanların başına pek çok kaza geldi ve bazıları ortalıkta duran scooterların üzerinden düşme korkusuyla artık tek başına sokağa çıkmaya cesaret edemiyor. Bu artık kabul edilemez.” Özellikle: Möller, belediyelerin hâlihazırda bu tür önlemleri aldığı yerlerde “durumun en azından şehir içi bölgede iyileştiği”ni belirtiyor.


Yaşlı Vatandaş Örgütleri Federal Çalışma Grubu’ndan Jens-Peter Kruse da kalıcı park alanları için çağrıda bulunuyor: “Bu kontrolsüz büyümeyi derhal sınırlamalıyız.” Şehirler ve Belediyeler Birliği bunu “özellikle şehir içi yoğun bölgelerde umut verici bir yaklaşım” olarak değerlendiriyor. Bu park alanları olmadan park edilmiş araçların kontrol edilmesi “ancak çok fazla çaba sarf edilmesiyle mümkündür”.


Uzmanlara göre yalnızca kiralama şirketlerinin e-scooter’ları etkileniyor. Araç sahipleri kendi araçlarına daha dikkatli davranacak, onları doğru park edecek ve fişlerini takacaklardı.


Paris yasaklamaya karar verdi


Kiralanabilir e-scooter’lara duyulan öfke, Paris’te yasaklanmalarına yol açtı: Vatandaş anketine katılanların yüzde 89’unun buna karşı çıkmasıyla kiralama işi Eylül ayında burada sona erdi. Yaşlı Vatandaş Örgütleri Federal Çalışma Grubu veya Şehirler ve Belediyeler Birliği (DStGB) bunu bir çözüm olarak görmüyor. DStGB, “Almanya’daki belediyeler e-scooter’ların yasal olarak yasaklanmasını istemiyor” diyor. Böyle bir şey yalnızca son çare olmalıdır. “Yerel çözümlere odaklanılmalı”


YouGov anketine göre ankete katılanların yalnızca yüzde 37’si aynı görüşte: Alman şehirlerinde kiralamalara izin verilmesini istiyorlar. Yüzde 44’lük çoğunluk yasağı destekliyor. Ancak ankete katılanların yüzde 20’si herhangi bir bilgi vermedi ya da soruyu nasıl cevaplayacaklarını bilmiyordu.


Ehliyet gerekmez


Çünkü bu araçları zaten çok az yetişkin kullanıyor. YouGov araştırmasında ankete katılanların yüzde 71’i henüz e-scooter kullanmadıklarını söyledi. Yüzde 12’si ise yalnızca bir kez e-scooter kullanmış.


Sadece yüzde 10’u araçları ara sıra kullanıyor, yüzde 5’i ise sık sık kullanıyor. Bu gezilerin en sık belirtilen nedenleri: Yüzde 49’u denemek istiyor, yüzde 34’ü boş zamanlarında bir yerden bir yere gitmek için e-scooter kullanıyor. Ve yüzde 32’si bunu “yolculuğun eğlencesi için” yapıyor.


Bilmekte fayda var: E-scooter’ları kontrol etmek için ehliyete ihtiyacınız yok. Ancak en az 14 yaşında olmanız gerekir ve araçlar için Federal Motorlu Taşımacılık Kurumu’ndan işletme ruhsatı ve sigorta plakası gerekir. Alman Sigorta Endüstrisi Genel Birliği’ne (GDV) göre, 2022 yılında 764.000 e-scooter kayıt altına alındı.


dpa

#Konular